Czym są dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia?
Czym są dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia?
W naszej szkole dbamy o to, by każde dziecko miało równe szanse w nauce i rozwijało się zgodnie ze swoimi możliwościami. Dlatego tak ważne jest zrozumienie, czym są specyficzne trudności w uczeniu się, takie jak dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia. Nie wynikają one z braku chęci do nauki, inteligencji czy zaniedbania, lecz z indywidualnych różnic w funkcjonowaniu mózgu. Poniżej wyjaśniamy, co oznaczają te pojęcia:
Dysleksja
To specyficzne trudności w nauce czytania i rozumienia tekstu. Dzieci z dysleksją mogą czytać wolniej, mylić podobne litery (np. "b" i "d"), opuszczać lub przestawiać litery w wyrazach, a także mieć trudności ze zrozumieniem przeczytanej treści. Dysleksja nie ma związku z poziomem inteligencji – osoby z tą trudnością często wykazują zdolności w innych dziedzinach, takich jak matematyka, sztuka czy muzyka.
Dysgrafia
To trudności w opanowaniu umiejętności pisania, zwłaszcza pod względem graficznym. Uczniowie z dysgrafią mają często bardzo nieczytelne pismo, problemy z zachowaniem proporcji liter, ich połączeń czy właściwego rozmieszczania tekstu na kartce. Pisanie sprawia im dużą trudność i często wiąże się z dużym wysiłkiem.
Dysortografia
To trudności w poprawnym zapisie wyrazów pod względem ortograficznym, mimo znajomości zasad pisowni. Dzieci z dysortografią mogą popełniać liczne błędy ortograficzne, zwłaszcza w pisaniu ze słuchu. Często mylą się w pisowni "ó/u", "rz/ż", "h/ch", nawet jeśli potrafią poprawnie rozpoznać te zasady w ćwiczeniach.
Dyskalkulia
To specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Uczniowie z dyskalkulią mogą mieć problemy z rozumieniem pojęć liczbowych, wykonywaniem obliczeń, zapamiętywaniem tabliczki mnożenia, a także z orientacją przestrzenną czy odczytywaniem danych z wykresów i tabel. Dyskalkulia nie oznacza braku zdolności logicznego myślenia – wymaga po prostu innego podejścia do nauki matematyki.
Wsparcie dla uczniów ze specyficznymi trudnościami
W naszej szkole zapewniamy indywidualne podejście do uczniów z diagnozami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciele dostosowują metody nauczania, a uczniowie mają możliwość korzystania z dodatkowych form wsparcia, takich jak zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia pedagogiczna czy dostosowanie wymagań edukacyjnych.
Zrozumienie i akceptacja to podstawa tworzenia przyjaznego środowiska szkolnego, w którym każde dziecko ma szansę na sukces.