Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Galeria zdjęć

Czym są dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia?

 

Czym są dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia?

W naszej szkole dbamy o to, by każde dziecko miało równe szanse w nauce i rozwijało się zgodnie ze swoimi możliwościami. Dlatego tak ważne jest zrozumienie, czym są specyficzne trudności w uczeniu się, takie jak dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia. Nie wynikają one z braku chęci do nauki, inteligencji czy zaniedbania, lecz z indywidualnych różnic w funkcjonowaniu mózgu. Poniżej wyjaśniamy, co oznaczają te pojęcia:

 

Dysleksja

To specyficzne trudności w nauce czytania i rozumienia tekstu. Dzieci z dysleksją mogą czytać wolniej, mylić podobne litery (np. "b" i "d"), opuszczać lub przestawiać litery w wyrazach, a także mieć trudności ze zrozumieniem przeczytanej treści. Dysleksja nie ma związku z poziomem inteligencji – osoby z tą trudnością często wykazują zdolności w innych dziedzinach, takich jak matematyka, sztuka czy muzyka.

 

Dysgrafia

To trudności w opanowaniu umiejętności pisania, zwłaszcza pod względem graficznym. Uczniowie z dysgrafią mają często bardzo nieczytelne pismo, problemy z zachowaniem proporcji liter, ich połączeń czy właściwego rozmieszczania tekstu na kartce. Pisanie sprawia im dużą trudność i często wiąże się z dużym wysiłkiem.

 

Dysortografia

To trudności w poprawnym zapisie wyrazów pod względem ortograficznym, mimo znajomości zasad pisowni. Dzieci z dysortografią mogą popełniać liczne błędy ortograficzne, zwłaszcza w pisaniu ze słuchu. Często mylą się w pisowni "ó/u", "rz/ż", "h/ch", nawet jeśli potrafią poprawnie rozpoznać te zasady w ćwiczeniach.

 

Dyskalkulia

To specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Uczniowie z dyskalkulią mogą mieć problemy z rozumieniem pojęć liczbowych, wykonywaniem obliczeń, zapamiętywaniem tabliczki mnożenia, a także z orientacją przestrzenną czy odczytywaniem danych z wykresów i tabel. Dyskalkulia nie oznacza braku zdolności logicznego myślenia – wymaga po prostu innego podejścia do nauki matematyki.

 

Wsparcie dla uczniów ze specyficznymi trudnościami

W naszej szkole zapewniamy indywidualne podejście do uczniów z diagnozami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciele dostosowują metody nauczania, a uczniowie mają możliwość korzystania z dodatkowych form wsparcia, takich jak zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia pedagogiczna czy dostosowanie wymagań edukacyjnych.

Zrozumienie i akceptacja to podstawa tworzenia przyjaznego środowiska szkolnego, w którym każde dziecko ma szansę na sukces.

 

Data dodania: 2025-09-24 11:25:07
Data edycji: 2025-09-24 11:28:23
Ilość wyświetleń: 24
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej